Suunnista ja niiden vaihtamisesta

Viime lauantain I LOVE NIA-tunnista asti fokus on ollut suunnissa: suunnanvaihdosta, suunnistamisesta, suunnan tiedostaminen tai liikkeen tietoinen suuntaaminen. Hui tulipa monta samankaltaista s-sanaa. Ja sitten vielä – tietoisuus suunnista suuntien sisällä, tai, miten jalkapohjat pysyvät niin suuren osan ajasta enemmän tai vähemmän rinnakkain alustan kanssa, kun loppukeho nousee ylöspäin painovoimaa lähes uhaten (paitsi että opimme White Beltillä, että painovoima yhtälailla kannattelee meitä). Tai, miten jalat voivat viedä eteen- ja taaksepäin, kun taas käsivarret liikkuvat ylös ja alas. Aivotkin pääsevät miettimään miten hallita mitäkin.
Huomaan itse miten varsinkin katseen käyttäminen liikkeessä tuo lisävarmuutta askeliini, ja askeleen varmistuessa ylävartalokin pääsee rentoutumaan aivan eri tavalla. Katsoessani tietoisesti suuntaan johon olen liikkumassa tai viemässä liikettä ohjaan liike-energiaani paljon selkeämmin, ja se on aistittavissa voimana, varmuutena, turvantunteena. Se on hyvin miellyttävä ja voimaannuttava kokemus. Minä osaan. Minä näen. Minä valitsen. Minä liiku(tu)n.
Äskeisen kirjoitettuani tajuan myös, että sama on koettavissa myös toisella tasolla. Todella nähdessäni ja kohdatessani sen mikä minulla on nenän edessä mahdollistaa myös tietoisemman valinnan miten minä haluan edetä, mihin suuntaan minä haluan kulkea. Viisaasti joku Nia-ihminen kerran sanoi, että olemme jatkuvasti matkalla joko unelmistamme poispäin tai niitä kohti – ja toisaalta, mitä varhaisemmassa vaiheessa tiedostan mihin suuntaan olen menossa ja miten, sen vaivattomammin voin sen vaihtaa ja korjata.

Hmm, noniin, vietetäänpä taas muutama päivä kehoa oikeasti kuunnellen, kevätvalo on vissiin sekoittanut pakan taas vaihteeksi. Hitaastikin hyvä tulee, ja maisemistakin ehdin siten nauttimaan eri tavalla. Niistä sisäisistäkin, viisaista.
Oikein valoisaa pääsiäistä, iloista kevään juhlaa!

Kesäaika saapuu; kasvusuunta ylöspäin.

Kesäaika saapuu; kasvusuunta ylöspäin.

Leave a Reply

