Olet luitasi myöten ainutlaatuinen

**Tämä kirjoitus on omistettu varsinkin sinulle, jolla joskus tai toistuvasti on käynyt mielessä ettet ole tarpeeksi taipuisa tanssijaksi tai joustava joogaan.**

Niassa – varsinkin viikonmittaisten vyötasokoulutusten ja muiden intesiivikurssien aikana – puhutaan paljon The Body’s Waysta, liikkeestä kehon ehdoilla. Tarkastellaan anatomiaa, opitaan mikä on optimaalinen tapa liikuttaa mitäkin kehonosaa. Otetaan huomioon, miten kukin osa kehosta luutasolla pääsee tanssiessa tekemään sitä mitä se osaa parhaiten – sarananivelet avautumaan ja sulkeutumaan, lonkkien ja olkapäiden kuulanivelet kiertymään, selkärangan nikamat luomaan moninaista liikettä keskivartalolle. Muoviluurangon läsnäolo on lähes hämmentävän valaisevaa (vaikka BodyWorldsin kehot kyllä vievät valaisemisessa voiton). Ja vaikka Niassakin, kiitollista kyllä, puhutaan myös your body’s waysta (itsekunkin omasta tavasta olla ja liikkua), kesti itse asiassa vuosia ennen kuin asioiden todellinen laita korvieni välissä loksahti kohdalleen. Kiitos kuuluu ennen kaikkea Joe Barnettin vetämälle Yin Yoga-workshopille tämän vuoden alussa. Voi Yin ja Joe, minkä teitte!

Onhan tämä jotenkin tuttu, tämä ajatus jokaisen ainutlaatuisuudesta. Jo tapani olla, ajatella ja toimia rakentuu varmasti miljoonien vaihtelevien yksityiskohtien varaan, ja sormenjälkeni toimivat henkilöllisyystodistuksenani. Keholliset luontaispiirteeni, ominasuuteni, vaikuttavat ainakin jossain määrin arkeeni, valintoihini (on eri asia olla esimerkiksi tosi pitkä, tai tosi lyhyt).  En nähtävästi kuitenkaan en ole tainnut sataprosenttisesti osata soveltaa ymmärrystä ainutlaatuisuudestani liikuntaan aivan tästä näkökulmasta ennen. Hei hetkinen. Me olemme kaikki ainutlaatuisia, luitamme myöten.

Allaolevat kuvat löytyvät Joen opettajan, Paul Grilleyn, sivuilta yleiseen käyttöön. Selkeyden vuoksi kommentoin niitä vielä erikseen, vaikka kuvan sanotaankin kertovan enemmän kuin tuhat sanaa. Turvavyö kiinni, ei olla ihan vielä asian ytimessä.
Kaksi versioita lantioluusta (kuulemma erot eivät johdu edes sukupuolesta, vaikka lantioita usein niiden mukaan tietyn muotoisiksi yleistetään):

Kaksi lantiota
Samat lantiot kuvattuna sivuilta, joissa näkyy miten suuri variaatio voi olla siinä, mihin lonkkanivel (upeiden nuolieni selkeyttäminä) sijoittuu:

Lonkkaluut sivuilta nuolineen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja tälle kannattaa uhrata muutama ylimääräinen ajatus:
jo nivelkohdan sijoittuminen vaikuttaa esimerkiksi siihen miten korkealle saan jalkani nostettua, tai miten avaraksi sen avattua. Allaolevasta kuvassa taas kaksi ääripääesimerkkiä reisiluun yläpään kulmasta, mikä vaikuttaa suoraan ensinnäkin miten se tuohon yllämainittuun kuoppaan osuu, ja miten paljon liikkumavaraa sillä siinä on.

Reisiluun yläosa

Ja hei, nyt tarkkana – seuraa Joen ohjaustyön ainakin omiin silmiini kirkkaimmin paistanut pointti.

Katsopa uudelleen kahta viimeisintä kuvaa.
Kuvitellaan, että vasemmanpuoleinen reisiluu kuuluu vasemmanpuoleiseen lonkkaan, ja oikea oikeanpuoleiseen. Kuvitellaan, että kyseessä on kaksi kaverusta, Vasuri ja Oikea, jotka kummatkin päätyvät kokeilemaan tässä tapauksessa esimerkiksi joogaa. Ottaen huomioon, että useimmat aloittaessaan ovat alkukankeita, näiden kahden lantion joogaaminen on alussa luultavasti melko samankaltaisia, sillä venymisen varaa löytyy useimmilta. Jossain vaiheessa Oikea alkaa kuitenkin loistamaan avauksissa, taivutuksissa ja venytyksissä. Ei siksi, että hänellä olisi Vasuria suurempi tahto, tai että hän olisi Vasuria “parempi” joogassa. Hänen luunsa ja se, miten ne toisiinsa ovat liitoksissa yksinkertaisesti vain mahdollistavat suuremman liikkuvuuden – luita myöten. Siinä missä Vasurin luut jo hankaavat toisiaan kohtaan, Oikealla on tilaa avata, avata, ja avata. Joen sanoin: kumpaakohan uusi harrastus alkaa tympiä, keneltä uhkaa jäädä jooga väliin varsinkin jos tämä sortuu vähääkään vertaamaan itseään vierustoveriin. Mikä sinänsä on enemmän kuin harmillista, sillä joogassa sen enemmän kuin Niassakaan ei se ole se, miltä jokin asento tai näyttää, mikä ratkaisee. Vaan se, missä asennon kuuluu tuntua ja vaikuttaa, ja se, missä se tuntuu ja vaikuttaa, tuoden hyvää oloa ja mieltä toteuttajalleen, kokijalleen.

Ja luiden ainutlaatuisuus toistuu siis koko luurangossa, ja esimerkiksi selän taipuisuuteen vaikuttaa nikamien muodot ja niiden etäisyys toisiinsa. Jotkut vain osaavat tehdä sateenkaaren näköisen sillan taaksetaivutuksessa, ja jotkut eivät.
Vaikka Nia ja nyt viime aikoina joogakin auttavat sekä lisäämään että ylläpitämään liikkuvuuttani ja joustavuuttani, olen melko varma, etten ikinä tule ohjaamaan esimerkiksi allaolevassa asennossa. Sinä olet tietenkin tervetullut tunnille, riippumatta jos se luonnistuu tai ei. Pääasia, että liike tuntuu hyvältä. Tanssimisiin!

Taipuisa ohjaaja

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s