Nian liikkeet tutuiksi, osa 1: Jalat

Vuodessa 52 viikkoa, Niassa 52 liikettä. Vuonna 2016 vietän viikon kunkin liikkeen kera. Kiitos haasteesta turkulaisille kolleegoilleni!

Hauskan, tanssillisen, hiostuttavan Nia-tunnin takana on hurjasti know-howta, anatomista osaamista ja musiikillista tarkkuutta. Käytännössä Nia koostuu ihmiskeholle luontaisista, erillisistä, yhteen nivotuista liikkeistä tai asennoista. Uskallan olettaa, että alla kuvatut liikkeet ovat lähes kaikille sekä tuttuja että mahdollisia. Jos ajatus tanssista syystä tai toisesta kammoksuttaa, voit ajatella Niaa musiikin tahtiin tehtävänä, keholle varsin ominaisena liikkeenä tai kehon hallinnan opetteluna ja vahvistamisena.

*

Nia Heel Lead
Paljain jaloin liikkuminen herkistää käyttämään jalkaterää monimuotoisesti ja luonnollisesti. Kuten jo kantapään iso luu antaa ymmärtää, luonnollisin tapa astua on kantapää johtaen. Kaikki alkaa jaloista, ja heel lead -askeletta harjoittelemalla otat askellukset haltuusi turvallisesti – sekä tanssilattialla että liukkaalla talvikadulla.

 

*

Nia Ball of the Foot ja Whole Foot

Whole Foot juurruttaa jalkaterän kantapäätä myöten lattiaan – joko pidemmäksi aikaa esimerkiksi potkuja tai tasapainoilua tukemaan tai hetkellisesti pehmeästi askellessa.
Ball of the Foot, eli päkiöiden aktivoiminen parantaa sekä ketteryyttä että liikenopeutta. Mielikuvana toimii loistavasti korkkareissa käveleminen. Korkojen korkeuden valitset tietenkin itse. 🙂

 

*
Nia Relevé!
Relevé
valjastaa kuin huomaamatta käyttöön heel leadin, whole footin ja ball of the footin. Nostat itsesi koko jalkapohjaa käyttäen varpaillesi, ja harjoitat tässä sekä ketteryyttä, nopeutta, että äkillistä pysähtymistä.

 

 

*

Nia Rock Around The Clock

Rock Around the Clock vahvistaa jalkateriä ja nilkkoja, ja on omiaan lisäämään myös ketteryyttä. Käytännössä siirrät kehonpainoasi kantapäitä kohti, yhdelle puolelle, eteen, ja toiselle puolelle – tästä syntyy mielikuva kellosta ja rokkaamisesta, tai keinumisesta. Jalkojen kunnosta tai henkilökohtaisesta anatomiasta riippuen, liike tai liikerata voi näyttää hyvin erilaiselta kuin kuvassa.

 

 

*

Nia Squish Walk

Squish Walk tuo jalat suoraan allesi, noin lantion leveydeltä toisistaan. Nouset päkiöille ja painat vuorotellen oikeata ja vasenta kantapäitä lattiaan, ihan kuin puristaisit kantapään alle kuvitellusta appelsiinista itsellesi lasillisen tuoremehua. Squish…. squish… squish… 🙂 Squish Walk tuo pohkeille, nilkoille ja jalkaterille lisää voimaa ja joustavuutta, ja liikut eri nopeuksin turvallisemmin.

 

*

Nia Duck Walk

Duck Walk näyttää jalkojen läpsyttelyltä lattiaa vasten – ja on sitäkin. Kantapään pysyessä turvallisesti lattiassa löydät tämän askeleen myötä tuntumaa miltä tuntuu pysäyttää jalkapohja. Tätä aistikokemusta ja lihashallintaa voit sitten käyttää myös liikkeessä.

 

*

Nia - Toes in, out, parallell.

Viimeinen Nian kahdeksasta jalkaterälle ja nilkalle kohdistuvasta jalkatekniikasta on Toes In, Out, Parallel. Kääntäessä varpaitasi sisäänpäin, ulospäin ja eteenpäin tuoden jalkaterät rinnakkain lisäät liikkuvuutta nilkoissasi, polvissasi ja lonkkanivelissäsi, ja valjastat vahvat jalat käyttöösi.

 

*

Kaikki askeleet ovat muokattavissa juuri sinun kehosi, voimavarojesi ja kehonhallintasi mukaan. On hyvä aloittaa pienestä ja edetä sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Anatomiamme on yhtä yksilöllistä kuin sormenjälkemme, ja siinä missä joku esimerkiksi Duck Walkissa pääsee läpsyttämään koko jalkapohjaa lattiaan, jollakulla nousee vain varpaat. Toes In, Out, Parallel -askeleessa joku saa asetettua varpaat 180 astetta eri suuntiin, joku saa aikaiseksi pienen v:n. Hyvä näin – jalkasi ovat omasi, ja niihin kannattaa tutustua: askelten harjoittelu näkyy tasapainossa ja ryhdissä asti. Jollet innostu tekemään näitä musiikin tahtiin kotona, ratkaisu on yksinkertainen – hoplaa, eikun Nia-tunnille! 😀

Tanssimisiin. ❤

 

PS – kiitos Laura-siskolleni, joka oli varsin haka kameran takana näitä kuvatessa!

*

Takana on kevätkauden ensimmäinen Nia 52 Moves Playshop jonka aikana tutustuimme Nian jalkatekniikkaan. Playshop, tai tuttavallisemmin pleikkari luo oivat kehykset sukeltaa vähän syvemmälle Niaan, tutustua kaikkeen siihen osaamiseen ja yksityiskohtiin joille Nia-tunti rakentuu. Helmikuun Jalat ja askeleet -tapahtumaan osallistui sekä kokeneempia Nia-faneja että uusia Nia-uteliaita,  joista esimerkiksi Nina puki kokemuksensa upeasti sanoiksi.
Seuraava Playshop järjestetään Turun Studio Fonissa 5-6.3. (la klo 15-17, su klo 11:30-13), teemana käsivarret olkapäistä sormenpäihin.

Ilmottautua mukaan voi jo nyt (sähköpostia Minnalle, minna(a)dakinia.fi.).
Sitova ennakkoilmottautuminen sähköpostitse takaa EarlyBird-hinnan eli la 25 €, su 15 €.

Ovelta la 30 €, su 15 €.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s