Hengityksen ABC

Minna in a Studio Move Nutshell_Kavilo Photography

Kuuluin joskus heihin, joita alkaa ahdistaa kun joku kertoo miten pitää tai kuuluu hengittää. Jännittäminen ei varsinaisesti hengitystä helpota – mikä saattaa olla lähtölaukaus esimerkiksi niska/hartia/hengitysoireilun kierteelle. Nian parissa vietetyt vuodet ovat tuoneet hengittämiseenkin väljempää otetta jo senkin avulla, ettei Nia-harjoituksessa varsinaisesta puhuta “oikeasta” tai “väärästä” tavasta hengittää. Sen sijaan hengitykseen tutustutaan ja sitä tutkitaan avoimin mielin liikkeessä ja liikkeellä: ah, tässä hengitän näin, tuossa noin. Hengästyminen itsessäkään ei ole perusterveen ihmisen kohdalla mitenkään katastrofaalista – se voi olla yksi tapa hetkellisesti rasittaa ja sitä myötä rikastuttaa hengityselinten toimivuutta ja sietokykyä. Alla kolme vinkkiä hengitystyöhön Nia-tunnilla tai muulloin:

  1. Tuo hengitys mukaan liikkeisiin.
    Tiedosta ulos- ja sisäänhengitys ja tuo ne osaksi liikettä. Tätä voi soveltaa niin nopeampaan kuin hitaampaakin liikkeeseen. Tehosta, korosta ja tue potkuja ja lyöntejä hengittämällä ulos niiden tahtiin. Kuvitteellisesti jotain kämmenillä työntäen, hengitä ulos käsivarsien suoristuessa ja sisään niiden koukistuessa. Venyttele sisään- ja uloshengitystä kuunnellen; haukottele koko kehon kanssa sisäänhengityksellä ja käperry kokoon uloshengityksen myötä.
  2. Anna liikkeittesi vaikuttaa hengitykseen – hengästy pyrähdys kerrallaan.
    Mitä suuremmin ja kauemmas liikutat raajoja keskivartalostasi, sen enemmän hengästyt. Mitä lähempänä keskivartaloa olkavarsi ja kyynärnivel pysyy, sen pienemmät ja pehmeämmät ovat liikeratasi. Tee tunnin aikana isojen/nopeiden liikkeiden pyrähdyksiä joiden aikana hengästyt, antaen sitten hengityksen tasaantua liikkuen rauhallisemmin/pienemmin. Olkavarteen keskittyminen tuo myös tervetulleen huomion hartian ja lapaluun alueelle; kevyiden nyrkkien puiminen tai ravisteleminen voi tuntua rintakehässä asti rentouttavana värähtelynä.
  3. “Väritä” hengitystäsi äänillä, ääntelyillä ja tunteilla.
    Eri tunnetilat ja vaihteleva äänenkäyttö vaikuttavat myös suoraan hengitykseen. Näinollen käytämme Niassa usen mielikuvia tunnetiloista – “liiku kuin olisit vainoharhainen/helpottunut/leikkisä” ja niin edelleen. Useat ainakin minun tunneilla käyneet ovat myös kokeneet laajan skaalan tapoja metelöidä liikkeessä. Ninjamaisesta HA!-huudosta saa pontta potkuun tai lyöntiin, äänekäs huokaus syventää hengitystä kumpaankin suuntaan ja tuo siten lisää raikasta happea sinne missä sitä rasituksen aikana kaivataan. Kertoipa oppilas kerran rohkaistuneensa sanomaan sanottavansa koska oli tunneilla toistuvasti harjoitellut äänenkäyttöä. Tunnille olet kuitenkin tervetullut vaikket pihahtaisikaan: äänenkäyttö on mahdollisuus, ei pakollista.

Todettakoon sekin, että välillä voi antaa hengityksen hoitaa itsensä, ja vain nauttia tanssista. Kun tässä taas talviaikaan totuttelemme: hengittävää viikkoa itsekullekin, ja liikkumisiin taas!

Minna

PS. Lauantaina 4.11 syksyn toinen Fit by Nia-teemalauantai klo 12-14 Nahkurinkadun Studio Fonilla käsittelee nimenomaan hengitystä ja sen käyttöä Niassa (ja muutoinkin). Ilmoittautumalla sähköpostitse – minna(a)dakinia.fi – viimeistään pe 3.11 nautit EarlyBird-hinnasta 25e. Paikan päällä saa pölähtää myös hetken mielenjohteesta, vaan ovelta liput ovat 30e. Ohjaajana ihastuttava Susanna Kuivala.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.